“Úristen, de helyesek!” Nagyjából ez volt az első reakciónk hasonkorú kolléganőmmel, amikor besétáltunk adott egyetem szakkollégiumába, hogy két maréknyi Z generációs fiatallal beszélgessünk arról, hogy miben is van elakadásuk, miként tudja egy team coaching ülés támogatni őket.
Közvetlenség, cenzúrázatlan, már-már nyersességbe hajló őszinteség, lelkesedés és határtalan nyitottság. Ezek a jellemzők szerepeltek az első diagnózison. Csiszolatlan gyémántok. Messze a túltrénelt menedzserektől, akik már mindent is tudnak együttműködésről, projektmenedzsmentről, vagy éppen kommunikációs stratégiákról. Az elakadás innentől kezdve pont annyira volt megfoghatatlan, mint a napsugár. Egy csapat csecsemőnek alig huszonévesnek, minden vicc, de legalábbis minden eszköz új, abba viszont akkora elánnal vetik bele magukat, hogy a team coaching során még az állunk is leesett. A szokásos feladat, ami a leírás szerint tizenhat, a gyakorlatban tizennégy perc alatt teljesíthető, nekik alig kilenc perc alatt lett kész, majdnem tökéletesen.
A team coaching folyamatban a Z generáció minden sztereotípiáját hozták és még sokkal többet is:
- okosak voltak és gyakorlatiasak (valószínűleg azok is maradtak, így pár nap elteltével),
- fejlett problémamegoldó képességgel bírtak,
- jó figyelemmegosztás (hol egymásra, hol a telefonra) mellett.
Hogy ők mit vittek magukkal az ülésről, majd a visszajelző kérdőívből kiderül, én azonban – közel sem reprezentatív minta alapján – ráeszméltem, hogy nincs itt kérem semmi látnivaló, kutatások, munkaadói rettegés a másik generáció(k)tól ide vagy oda. Mert mégis mi lesz, ha nincs csocsóasztal, babzsák, rugalmas munkaidő, meg home-office? Ennek egy részét amúgy is megoldotta az a bizonyos vírus, ezúton köszönjük. Az egyetlen valódi tényező, amit nem kellene elfelejteni, hogy a Z generáció tagjai szemérmetlenül fiatalok. Van belőlük otthon három, így talán hiteles, ha kimondom, akkor is, ha csak az egyik érett (nagyjából) a munkaerő piacra.
Ezek a fiatalok valóban nincsenek túltrénelve, nem tudnak még projektmenedzsmentről, időgazdálkodásról, kommunikációs stratégiákról, ellenben nyitottak és tisztelettudók, akkor is, ha tegeződnek. Kíváncsiak, hogy mit tanulhatnak az “öregektől”, leginkább magukról. Ideális esetben beépítik a látottakat, hallottakat, vagy (kis szerencsével csak magukban) kiröhögik és teljesen mást csinálnak. Rácáfoltak arra a feltételezésre is, hogy nem jól kommunikálnak, azt is sms-ben, WhatsAppon vagy Messengeren és maximum emojikkal, amit aztán jól félreértenek. Képesek voltak egymásra reflektálni, anélkül, hogy egymás torkának estek volna, sőt. Megengedtek maguknak valódi, sebezhető pillanatokat a társaik előtt és tudtak úgy pozitív pletykálni, hogy még az én szemem is bepárásodott.
Hogy szabad-e három saját és nyolc-kilenc idegen “gyerek” alapján következtetni a teljes Z generációra? Aligha. Mégis, ha azt vallom, hogy a nézőpontom teremti a valóságomat (Tudom, tudom, rózsaszín a szemüvegem. Meg a cipőm is néha, de az egy másik kérdés.), akkor haladjunk tovább kérem, nincs itt semmiféle látnivaló.
Aki nem csak team coaching esettanulmányt, hanem tudományosat olvasna róluk, kezdheti a Deloitte egy kutatásával. Mondjuk itt.